Tuesday 26 April 2011

HAMPIR HAMPIR TIDAK JADI PEGUAM



Saya bernasib baik ditawarkan biasiswa Kerajaan Persekutuan untuk belajar di perengkat Universiti di United Kingdom (UK) dalam pertengahan tahun 1963. Masa itu saya masih lagi berada dalam Tingkatan Enam Atas di Sekolah Tuanku Abdul Rahman Ipoh. Tawaran itu dibuat berdasarkan keputusan peperiksaan  Cambridge School Certificate (1961) dan keputusan ramalan peperiksaan Cambridge Higher School Certificate tahun itu. Saya juga telah ditemuduga oleh Suruhanjaya Perkhidmatan Awam. Tawaran biasiswa itu tertakluk kepada saya lulus peperiksaan HSC dengan baik dan diterima masuk ke sebuah Universiti di United Kingdom untuk pengajian ijazah serjana muda.

Saya pun membuat permohonan kebeberapa buah Universiti terkemuka di UK. Dengan bantuan Pejabat Penuntut Penuntut Malaysia di London dan British Council di Kuala Lumpur saya membuat permohonan untuk masuk ke King’s College University of London. Saya difahamkan bahawa saya tidak layak untuk memohon masuk ke Universiti Cambridge atau Oxford oleh sebab saya tidak mempunyai kelulusan dalam Bahasa Kelasik seperti Latin dan Greek. Universiti London adalah Universiti terbaik selepas Universiti Cambridge dan Oxford dalam bidang undang-undang. Satu perkara yang menarik ialah tawaran biasiswa itu tidak mensyaratkan mata pelajaran yang saya mesti ikuti di Universiti.Apa apa ijazah serjana muda dengan kepujian dibenarkan. Saya memang minat untuk mempelajari ilmu undang-undang dan saya kira saya mempunyai kelayakan dan perwatakan untuk menjadi seorang peguam. Saya mempunyai keputusan baik dalam kedua-dua bahasa Melayu dan Inggeris dan Metamatik. Saya suka berpidatu dan mewakili Sekolah dalam debat Melayu dan Inggeris. Saya berjaya dalam permohonan saya dan diberi tawaran masuk ke King’s College London untuk mengikuti pengajian Bachelor of Laws dengan syarat saya lulus dengan baik dalam peperiksaan HSC. Saya dikehendaki mendapat  sekurang-kurangnya pangkat   B dalam tiga mata pelajaran dalam peperiksaan tersebut. Alhamdulillah saya mendapat kelulusan yang lebih baik sedikit daripada itu.

Saya berangkat ke London dalam bulan September 1963 untuk memulakan pengajian saya dan mendaftar di King’s College. Setelah berada di London beberapa bulan saya mendapat tahu daripada rakan rakan yang mempelajari  Undng-undang bahawa rancangan saya belajar hingga keperingkat ijazah LL.B sahaja adalah tidak mencukupi untuk menjadi seorang peguam di Malaysia. Malahan ijazah tersebut tidak diiktiraf untuk memasuki profesyen undang-undang di Malaysia. Saya tiaklah begitu  terkejut. Saya  faham bahawa saya dihantar belajar ke Universiti ialah untuk mendapat ijazah dengan kepujian untuk melayakkan saya berkhidmat dengan Perkhidmatan Tadbir dan Diplomatik. Namun begitu saya dinasehatkan oleh rakan rakan untuk melengkapkan pengajian saya dengan mendaftar dengan salah sebuah “Inns of Court” di London dan mengambil peperiksaan “Bar Final “. Ada empat Inns of Court di London iaitu Lincoln’s Inn, Inner Temple, Middle Temple dan Gray’s Inn. Saya dengan perbelanjaan sendiri memasuki Lincoln’s Inn untuk mendapatkan kelulusan profeyenal undang-undang yang melayakkan seseorang untuk menjadi seorang peguam.

Saya lulus peperiksaan Universiti London dan diangerahi Bachelor of Laws (Hons. - Second Class Lower). Alhamdulillah. Pengajian di Inn’s of Court adalah lebih menarik dan berwarna warni. Mulai tahun dua di Universiti saya perlu pergi ka Lincolns Inn tiga malam dalam satu penggal untuk makan bersama-sama penuntut penuntut lain dan peguam peguam Inggeris dalam satu majlis makan malam formal. Semua yang hadzir mesti memakai ‘gown’ khas Inn tersebut. Selepas makan kadang kala ada ucapan berkenaan  undang-undang yang disampaikan oleh peguam peguam terkemuka. Ada kalanya Ketua Resmi Inn tersebut akan hadhir. Bagi Lincoln’s Inn beliau pada masa itu ialah Queen Mother. Ada juga “Benchers” Inn tersebut akan hadzir. “Benchers” adalah Hakim dan peguam kanan yang dilantik sebagai mnghormati kejayaan mereka dalam bidang undang-undang yang telah belajar di Inns tersebut. Keperluan menghadiri makan malam ini adalah diwajibkan. Untuk layak menduduki pepereksaan akhir  (Bar Final Examination) seseorang calun itu mestilah telah menghadiri makan malam sebanyak tiga kali  dalam satu penggal dan selama dua tahun. Tujuan makan malam ini ialah untuk membolehkan penuntut penuntut berkenalan dengan lebih rapat diantara satu sama lain dan mengenali peguam peguam yang sudah pun menjalankan ‘practice’ dan Hakim Hakim.

Apabila saya menerima ijazah LL.B (Hons.) satu masaalah besar timbul. Saya diminta pulang ke Malaysia dengan segera oleh sebab saya telah mencapai kelayakan yang diperlukan untuk berkhidmat dalam perkhidmatan kerajaan. Saya tidak perlu meneruskan pelajaran keperingkat Bar Final Examination.  Saya fakir- fikirkan dan memutuskaan untuk meneruskan pelajaran saya. Nasib saya agak baik juga kali ini. Pada masa itu Perdana Menteri  kita YAB Tunku Abdul Rahman Putra sedang menghadiri Mesyuarat Perdana Perdana Menteri Commonwealth di London. Saya beranikan hati saya untuk berjumpa beliau untuk merayu kepadanya. Saya pergi ke York House di London dimana beliau tinggal tetapi saya tidak dibenarkan berjumpa dengan beliau oleh sebab beliau sedang tidor!  Tetapi saya  dinasehatkan oleh Setiausaha Sulitnya Dato’ Nik Hassan untuk menulis surat kepada beliau. Saya pun tulis surat itu dan serahkan kepada Setiausahanya itu. Saya terpaksa berkerja sebelah siang untuk menyara hidup saya oleh sebab biasiswa saya sudah diberhentikan. Walaubagaiman pun tidak lama lepas itu saya menerima surat  daripada Setiausaha Sulit Tunku mengatakan bahawa Tunku yang juga Pengerusi Jawatankuasa Kabinet berkenaan Biasiswa sangat simpatatik kepada rayuan saya itu dan membuat keputusan membenarkan rayuan saya apabila dia kembali ke Malaysia. Saya tunjukkan surat itu kepada Pengarah Jabatan Jabatan Penuntut Penuntut Malaysia di London, Encik Ng Cheng Hong. Dia mengatakan itu janji orang politik dan jangan dipercayai sangat. Selepas beberapa bulan, saya menerima panggilan  talipon daripada isteri saya yang berkerja di Jabatan Penuntut London bahawa Jabatan telah menerima telegram dari JPA di Kuala Lumpur meluluskan rayuan saya untuk meneruskan pelajaran saya keperengkat Bar Final Examination. Dengan kelulusan saya yang baik diperengkat LL.B. saya diberi pengecualian daripada menduduki peperiksaan Bahagian Satu dan Dua dan dibenerkan terus menduduki Peperiksaan Akhir Bar. Saya menduduki peperiksaan itu pada pertengahan tahun 1964 dan lulus. Sehingga hari ini saya sangat berterima kasih kepada arwah Tunku Abdul Rahman diatas pertolongan beliau yang membolehkan saya menjadi seorang peguam.

Dengan kelulusan Final Bar Examination saya menerima ijazah “Utter Barrister” dan diterima masuk sebagai peguam oleh Lincoln’s Inn. Dalam bahasa Inggeris “I was called to the Bar by  Lincoln’s Inn”. Dengan itu sempurnalah pengajian undang-undang saya.



Sunday 10 April 2011

ISLAMIC ONLINE UNIVERSITY



Saya bernasib baik telah dijemput oleh seorang kawan menghadziri satu ceramah oleh Dr Abu Ameenah Bilal Plillips bertajuk ‘Following The Salaf In The Time Of Fitnah’ di Darul Ta’lim di TTDI baru baru ini. Dr Phillips ialah seorang Muslim berbangsa Kanada yang berasal dari Jamaica. Dia mumpunyai ijazah BA dalam bidang Pengajian Islam dari Universiti Madinah, MA dari Riyadh dan PhD dalam bidang ‘Islamic Theology’ dari Univesity of Wales, UK.

Selepas ceramahnya itu dia memperkenalkan Islamic Online University yang mempunyai ibupejabat di Qatar. Dia ialah Pengasas dan Dekan Universiti ini. UniversitI ini menawarkan kursus Diploma dan BA in Islamic Studies. Kursus Ijazah ini memakan masa selama 4 tahun 9 (8 semesters). Tidak ada bayaran pengajian dikenakan tetapi yuran pendaftaran dan peperiksaan (untuk calun Malaysia) sebanyak US 80 satu semester dikenakan. Tiap tiap semester penuntut dikenakan mempelajari 6 kursus yang  mengandungi 3 syarahan online memakan masa 3 jam. Peperiksaan juga dibuat secara online. Kursus Diploma pula adalah percuma.

Diantara mata pelajaran yang ditawakan ialah
Tajweed, Aqeedah, Bahasa Arab, Computer Studies, English, Tafseer, Fiqh, Seerah, Hadith, Da’wah, Islamic Management, dan lain lain lagi.

Mereka yang berminat bolehlah melawat website Universiti itu http://www.islamiconlineuniversity.com/

Saya rasa inilah adalah satu peluang yang amat baik untuk yang berminat mendalami pengajian Islam yang terlepas peluang mengikuti kursus formal dimasa lepas. Kursus keseluruhanya disampaikan dalam Bahasa Inggeris.






         

Saturday 2 April 2011

Sambungan cerita Orang Boyan di Malaysia

Pagi tadi selepas solat subuh saya sempat bersembang dengan Penolong Imam kami. Namanya Redzuan. Dia meninggalkan Pulau Boyan semasa dia berumur 17 tahun pada tahun 1980.

Dia menceritakan sistem pendidikan di Boyan. Sistem pendidikan di Pulau Boyan bolehlah dikatakan pada keselurahannya sistem pesenteran. Katanya anak lelaki sejak umur 5 tahun lagi akan datang kesurau kampong itu yang juga menjadi bangunan pasenteran untuk solat berjemaah. Selepas solat mereka akan belajar membaca al Quraan dipimpin oleh pak kiyai. Selepas itu mereka akan mempelajari melalui membaca kitab kitab masyhor. Ini berjalan selama lebih kurang 4 jam. Kiyai ini tidak bergaji. Biasanya mereka agak kaya. Mereka mempunyai tanah sendiri yang mereka kejrakan untuk menanam padi dan bahan bahan makanan yang lain. Anak yang datang dari keluarga berada akan dihantar oleh keluarga mereka ke tanah besar Jawa seperti Surabaya untuk belajar dipasenteran yang lebih baik dan hingga keperengkat lebih tinggi daripada apa yang ada di Pulau Boyan. Anak yang tinggal ditempat yang jauh dari pasenteren boleh tinggal dipesenteren dan memasak makanan sendiri. Agaknya pasenteren ini hampir hampir sama dengan sekolah pondok di Malaysia tetapi lebih meluas lagi.
Selain daripada belajar dipesenteren yang hanya mengajar ilmu agama kanak kanak juga akan belajar di madrasah.Madrasah ini juga adalah institusi swasta yang diusahakan olih masyarakat setempat. Disinilah mereka belajar  mata pelajaran akedemik. Guru di madrasah ini didatangkan dari Pulau Jawa dan digaji oleh masyarakat. Saya bertanya tidak adakah sekolah kerajaan. Katanya ada tetapi hanya sebuah dua sahaja di kacamatan (daerah) nya. Juga katanya perbelanjaan pergi kesekolah kerajaan ini mahal.

Saya bertanya mengapa orang Boyan seperti juga orang Indonesia yang lain suka merantau ke Malaysia mahu pun Singapura. Jawabnya ialah untuk mengumpul wang. Di Boyan tidak ada kebuluran. Makanan melempah lempah katanya. Malah boleh dihantar kebahagian bahagian lain di Indonesia. Selain daripada bertani penduduk penduduk Boyan jua adalah nelayan untuk menambah sumber makanan. Walau bagaimana pun tidak ada peluang untuk mendapatkan pekerjaan yang boleh mendapatkan wang. Ramai juga yang merantau dengan tujuan berhijrah ke Malaysia  atau Singapura dan menjadi penduduk tatap atau warganegara negara negara tersebut. Ini adalah untuk tujuan mendapatkan kehidupan yang lebih baik.

Redzuan datang ke Malaysia pada awal tahun 1980an. Pada masa itu katanya senang dapat kad pengenalan merah dan dapat pekerjaan secara halal. Dia seperti juga pendatang pendatang Boyan yang lain berkerja sebagai buruh binaan di projek pembangunan Kuala Lumpur International Airport (KLIA). Dia berkerja dengan sub kontaktor Cina. Majikannya itu kemudian terlibat dalam kerja “renovation” untuk Hong Leong Bank. Dia terus mengikut majikannya. Oleh sebab ketaatan dan kerajinannya majikannya menaikkan jawatannya kepada jawatan pemandu lori setelah dia berjaya mendapat “lesen besar”nya. Redzuan semasa menjalankan tugasnya sebagai pemandu van dan lori majikannya berkenalan dengan pegawai pegawai Bank.

Setelah berkerja dengan majikanya lebih 10 tahun majikannya itu memberitahunya bahawa dia ingin memberhentikan perniagaan kontrak binaan dan pengangkutanya dan akan memulakan perniagaan baharu yang lain. Majikannya menawarkan kepadanya vannya itu sebagai membalas ketaatan dan kejujuranya semasa berkidmat denagan majikan itu. Bila saya tanya mengapa dia bernasib begitu baik. Itu katanya mungkin balasan daripada Allah diatas kejujurannya kepada Allah. Dia berkata kalau kita beribadat dengan jujur kepada Allah dan jujur sesama manusia terutama kepada majikan insyaAllah Allah akan membalasnya.

Pegawai Bank yang kenal mutu perkhimatan dan kejujuran Redzuan menawarkan kepadanya perniagaan yang dulunya dijalankan oleh majikannya itu. Redzuan seolah olah tidak percaya oleh sebab dia bukan warganegara dan seorang Melayu. Tidak ada orang Melayu sendiri yang dapat tawaran memberi perkhidmatan pengangkutan kepada Bank itu sebelum ini. Pegawai Bank itu juga seorang Melayu berjanji menolongnya menjalankan perniagaan itu.  Dia menubuhkan sebuah syarikat dan menerima tawaran Bank itu untuk memberi perkhidmatan penjagaan setor dan pengangkutan. Katanya sekarang ini sudah hampit 10 tahun dia menjalankan perniaagaan itu. Dia berasa sangat selesa dengan perniagaannya ini.

Perkhidmatan yang ditawarkan oleh Syarikat Redzuan kepada Bank itu agak menarik. Dia diberi kontark menyelenggarakan sebuah setor kepunyaan Bank itu. Setor itu ialah untuk menyimpan rekod rekod dan dokumen dokumen yang tidak diperlukan Bank ketika itu. Untuk perkhimatan ini Redzuan dibayar bayaran tetap RM 1500 sebulan. Selain daripada itu dari masa kesemasa dia akan diminta mengambil barang barang dan dokumen dokumen dari satu cawangan dan dihantar kecawangan lain, atau dari Ibupejabat kecawangan. Atau dia diminta mengambil kotak kotak yang berisi barang barang dan dokumen dokumen dan disimpan di setornya. Kerja ini agak berat katanya. Untuk perkhidmatan ini dia dibayar pada kadar kadar tertentu. Pendapatanya agak lumayan. Dia boleh mendapat di antara RM 2000 hingga RM 10000 sebulan.

Sebagai menunjukkan kepercayaannya kepada pendidikan pasenteren dia menghantar empat orang anaknya belajar di pasenteren di negeri Jawa. Hanya anak bongsunya sahaja yang belajar di sekolah kebangsaan di sini.

Redzuan mengakui sekarang ini orang orang Boyan di negeri asal mereka dan juga di Malaysia terutama pemuda pemudi telah sedikit sebanyak dijangkiti oleh cara hidup Barat. Di Pulau Boyan mithalnya dahulu di majlis perkhwinan tidak ada permainan pancaragam dan tarian. Ini adalah pengaruh orang orang Jawa yang berhijrah ke Pulau Boyan. Begitu juga di majlis perkahwinan orang Boyan di Malaysia. Tuan rumah akan mengundang kumpulan pemuzik dan penari yang terdiri dari orang orang Jawa untuk membuat persembahan musik dan tari menari. Redzuan tidak merestui perkembangan ini. Tetapi apa boleh buat! Katanya mengeluh.



Friday 1 April 2011

STAR ABOUT TO BE BORN



Sometime during the year (1957) we heard some news, ( originally   rumours) about some political development taking place that would affect our School and us. The politicians particularly the Malay School teachers were quite disappointed that Malay Secondary Schools like ours and the ones in Tanjung Malim and Durian Daun in Melaka (for the girls) were actually providing secondary education in English. There was a plan therefore that in the following year there would be established Malay medium secondary schools for selected pupils from Malay  primary schools. However the Malay secondary schools providing education through English medium would be continued. Parents would be given the option whether their children would go Malay medium or English medium secondary schools. Those who opted for English medium schools would first go to Remove Classes like we did. Those who decided on Malay medium schools would go straight to Form One. It must have been difficult for parents to make the choice. For nationalists the choice must be Malay medium education. However the English education has more economic value in terms of employability and opportunities for tertiary education. For us who have already embarked on English medium secondary education there was no option but to continue with English medium education. Personally I feel it was fortunate that I had English medium secondary education. I would not have been able at that time to subsequently study at King’s College, University of London no less, if I had Malay medium secondary education. I was then able to enter the legal profession. I think it was very much later that products of Malay medium schools were able to pursue University education abroad. Those students who had Malay medium education and went to local Universities during the early period found it difficult to obtain employment in the private sector. It was even worse for those who only had Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) through the Malay Medium schools.  The SPM was even mocked as Sijil Pengangguran Malaysia.   Thus most of them became teachers and the better ones joined the Civil Service.

This is  not meant to be a criticism of the decision to provide education through the Malay language. Of course it was a politically  correct decision.  However I do question whether there had been enough preparation before it was implemented. I remember in the early stages the Malay medium classes were placed in the English medium schools. They were “squatters” if you like. It was very much later that Schools like Sekolah Aminuddin Baki  and other schools were built. I am not sure if the teachers were ever trained to teach in Bahasa Malaysia. I remember when I was a temporary teacher in  Methodist English School, Tanjong Malim after finishing my Higher School Certificate there were Malay Medium classes attached (for a better word) to the School. This was in 1964. I could see that they did not have properly trained teachers. It was much later that a  proper school was built for that area. I think it was called Sekolah Menengah Kebangsaan Khir Johari. I would like to know from educationists whether the Razak Report which provided for secondary education for pupils from Malay Primary schools provides for English or Bahasa Malaysia as the medium of instruction.

Perhaps our experience in deciding whether to opt for English Medium or Malay medium secondary education could have been used in the current controversy whether to use English or Malay in the teaching of Science and Mathematics in schools. Our experience shows that it was possible in the late 50s and early 60s to teach all subjects including Science and Mathematics in English to pupils who had very little knowledge of English and in that process the pupils’ knowledge of English also improved. When the idea of teaching Science and Mathematics in English in schools was proposed by Dr. Mahathir the then Prime Minister,  I am of the opinion that the idea was sound. I am of course not an educationist although I can also claim to be a nationalist. However I do question the haste in implementing it. And now we have to revert to using Bahasa Malaysia. Our experience proved that we were exposed to a much wider field of knowledge and opportunities by having English medium education. In my own case my English was definitely much better compared to those who had their education using the Malay language and I can also say with some pride that my command of Bahasa Malaysia is no worse that of the English language. I could not possibly have studied Law at that time without possessing a strong command of the English Language. When I was in law practice I was rather sad to observe that the young Malay  lawyers who came from Malay Medium schools and studied law in the local universities where I understand they had the choice of attending lectures and doing the examinations in English or Bahasa Malaysia, their knowledge of the law and command of English language was left much to be desired. They must have been severely handicapped not being able to read and understand books and reports which were mostly in English. The same thing may happen to the present children who are going to learn science and mathematics in Bahasa Malaysia. It is undeniable that there are very few books in science and mathematics at all levels of education Bahasa Malaysia. Translation is a very slow process and by the time books are translated they have become obsolete because development in science and technology is very fast. Perhaps giving the parents the option whether their children should be taught science and mathematics in English or Bahasa Malaysia is not a bad idea. In our time the parents had that option to decide whether their children should go to English or Malay medium secondary schools. It had worked quite well. Not to mention it is democratic too.

It was about this time also that it was proposed that the three existing Malay Secondary Schools should be renamed so that the irony that Malay secondary schools were actually teaching in English was not so apparent. It is a rebranding exercise if you like. So our School would be renamed Sekolah Tuanku Abdul Rahman. Tuanku Abdul Rahman was the reigning Yang Di Pertuan Agung of the country. A lot of people mistook it and thought the School was named after the Prime Minister of that time Tunku Abdul Rahman (also known as Tengku Abdul Rahman). The Tanjung Malim School was renamed Sekolah Dato’ Abdul Razak  taking the name of the then Deputy Prime Minister and Minister of Education. The girls’ school in Melaka was renamed Sekolah Tun Fatimah taking its name from a character in Sejarah Melayu.  I must ask my wife who came from that School to tell me who Tun Fatimah was, and tell you about it perhaps in the next article.